بررسی مکتب جئوکلاسیک در زمینه اقتصاد اخلاقی
نویسندگان
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی زمینه های اخلاقی در مکتب جئوکلاسیک می باشد. موضوع اقتصاد اخلاقی از دهه 1990 بار دیگر در ادبیات علم اقتصاد مخصوصاً پس از بحران های دهه اول هزاره سوم مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که برخی معتقدند که اقتصاد خود یک زیر مجموعه ای از اخلاق می باشد و علم اقتصاد بدون توجه به اخلاق بی معناست. از طرفی مکتب جئوکلاسیک تمرکز اصلی خود را بر روی زمین به عنوان مهمترین عامل تولید و شبیه مکتب فیزیوکرات ها در سیر اندیشه های اقتصادی عوامل طبیعی را مورد تاکید قرار داده است. به عبارت دیگر مکتب جئوکلاسیک ترکیبی از عقاید کلاسیک ها وفیزیوکرات ها بوده است، ولی نسبت به برخی از اصول این مکاتب انتقاد کرد. هنری جورج فیلسوف و تئوری پرداز قرن نوزدهم به عنوان بنیا نگذار این مکتب است. دراین راستا با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی رابطه اخلاق و این مکتب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آنست که مکتب جئوکلاسیک از مهم ترین مکاتبی است که به نقش اخلاق در اقتصاد بسیار تاکید شده است. علاوه بر این، مکتب جئوکلاسیک حتی جامعه ای را که نظام اقتصادی اش براساس اصول اخلاقی نباشد پایدار نمی داند. با وجود اینکه اقتصاددانان حرفه ای در آن زمان بر نظریه جدایی اقتصاد از اخلاق تاکید داشتند، هنری جورج متعقد بود که اخلاق عنصر تفکیک ناپذیر اقتصاد است و اقتصادی که مبانی اخلاقی نداشته باشد دیر یا زود از هم خواهد پاشید. از دیدگاه جئوکلاسیکها موضوعاتی از قبیل فقر، بیکاری، عدالت با تاکید بر مالیاتها وتوزیع درآمد و ثروث، بحران زیست محیطی از مواردی است که بدون توجه به مبانی اخلاقی علم اقتصاد قابل بحث و بررسی نمی باشد.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی مکتب اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایهداری (کلاسیک)
بشر در هزارة سوم با انبوهی از تجارب اقتصادی و اجتماعی و یافتههای شگرف علمی بهدنبال دستیابی به سعادت و خوشبختی (زندگی سالم توأم با رفاه، امنیت، و آرامش) است. اما بهنظر میرسد در جوامع سرمایهداری پیشرفته این هدف نتوانسته است آنچنان که باید تحقق یابد. بررسی آمارها و شاخصهای مرتبط با رفاه، امنیت، و آرامش مانند میزان خودکشی، طلاق، روابط غیراخلاقی، افسردگی، و اعتیاد به روانگردانها در کشوره...
متن کاملابنمقفع و مکتب اخلاقی وی
ابنمقفع، از حلقههای مهم انتقال اخلاق از دوره باستانی ایران و هند به دوره اسلامی است. از وی یازده رساله کوتاه و بلند به جای مانده که ده رساله در حوزه اخلاق پژوهی است. گرچه بیشتر آثار وی ترجمه از پهلوی به عربی است اما او یک مترجم معمولی، حتی یک اخلاقنگارصرف نبود؛ بلکه ویژگیهای شخصی و شخصیتی، حرفهای و موقعیت سیاسی او، شأن وی را به یک اخلاقپژوه، اگر نگوییم یک فیلسوف سیاسی،[i] ارتقا داد. اما ح...
متن کاملنقد مبانی اخلاقی مکتب اطلاعات
غلبه کاپیتالیسم بازار بر جهان، از یک سو سلطه نظامهای بزرگ اقتصادی را بر زندگی فردی و اجتماعی افراد بیشتر نموده است و از دیگر سو موجب شده است که قدرتهای اقتصادی نه تنها پاسخ گویی به کشور و انتخاب کنندگان خود نداشته بلکه در عوض ملل و جوامع به آنها پاسخ گو باشند. پاسخ گویی موضوع اقتصاد را قابل سؤال میکند. به این مفهوم که فرد متعهد است از طریق حساب دهی منطق عملش را برای دیگران نمایش دهد. با این...
متن کاملبررسی تطبیقی مکتب اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه داری (کلاسیک)
بشر در هزارة سوم با انبوهی از تجارب اقتصادی و اجتماعی و یافته های شگرف علمی به دنبال دست یابی به سعادت و خوشبختی (زندگی سالم توأم با رفاه، امنیت، و آرامش) است. اما به نظر می رسد در جوامع سرمایه داری پیش رفته این هدف نتوانسته است آن چنان که باید تحقق یابد. بررسی آمارها و شاخص های مرتبط با رفاه، امنیت، و آرامش مانند میزان خودکشی، طلاق، روابط غیراخلاقی، افسردگی، و اعتیاد به روان گردان ها در کشورها...
متن کاملشکاف اخلاقی در زمینه هنجارهای کاربرد اطلاعات
زمینه: فناوری اطلاعات و ارتباطات علیرغم مزایای فراوان، نگرانیهای اخلاقی را نیز افزایش داده است. تفاوت میان وضع مطلوب و آنچه در محیط واقعی دربارۀ مسائل اخلاقی صورت میپذیرد، شکاف اخلاقی نامیده میشود. هدف این پژوهش، بررسی شکاف اخلاقی در زمینۀ هنجارهای کاربرد اطلاعات در زمینههای عدم رعایت مقررات و هنجارهای استفاده از اطلاعات ازجمله حریم خصوصی، حقوق مالکیت فکری، استفاده از کامپیوتر و اخلاق علمی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه تخصصی اخلاقجلد ۲، شماره ۱۵، صفحات ۱۵۷-۱۷۹
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023